Online Reputatiemanagement is een effectieve wijze om aan uw reputatie op het internet te werken. Het werken aan uw reputatie op het internet kost veel tijd, maar dat is het dubbel en dwars waard. Hieronder vindt u informatie over de werkwijze van online reputatiemanagement.
Alvorens er gewerkt kan worden aan de negatieve publicaties dienen deze eerst gemonitord te worden. Wat voor berichten zijn het, op welke site staan deze berichten, hoe hoog staan de berichten in Google en dergelijke. Bij het monitoren van zoekmachines is het goed om een aantal zoektermen vast te stellen. Zoektermen die in relatie staan tot u als persoon of uw bedrijf maken het zoeken naar publicaties gemakkelijker. Het monitoren van zoekmachines is eveneens belangrijk om de berichten goed te analyseren. Op deze manier kan er een effectief plan samengesteld worden.
Monitoren van het internet is in verdere stadia van Online Reputatiemanagement nog steeds belangrijk. Wanneer er een nieuwe negatieve publicatie opduikt kan dit uitgroeien tot een netwerk aan negatieve berichten. Het blijven monitoren op bepaalde zoektermen zorgt ervoor dat er snel ingegrepen kan worden en eventuele schade beperkt kan blijven.
Voor het wegdrukken van negatieve berichten zijn positieve of neutrale berichten nodig. Zowel positieve als neutrale berichten worden op het internet geplaatst om er voor te zorgen dat deze boven de negatieve berichten terecht komen. Het plaatsen van deze berichten vergt veel tijd en inspanning. Het is belangrijk dat de positieve en neutrale berichten meer waarde krijgen dan de negatieve berichten. Op deze manier kunnen de berichten naar lagere pagina’s gedrukt worden in de zoekresultaten van Google.